Intervenţia Episcopului de Cluj-Gherla la Sinodul Episcopilor

publicat la 8 octombrie 2008 în Ştiri

Comunicat al PS Florentin Crihălmeanu, Episcop greco-catolic de Cluj-Gherla,
de la a XII-a Adunare Ordinară a Sinodului Episcopilor – Vatican, 7 octombrie 2008

În ziua de marţi, 7 octombrie 2008, lucrările au continuat cu cea de-a treia Adunare Generală: dimineaţa a început cu rugăciunea Orei a 3-a în prezenţa Sfântului Părinte, care a condus această rugăciune şi apoi a urmat meditaţia, tot pe baza Psalmului 118, făcută de către unul dintre Episcopii sinodali. Apoi s-a făcut, în câteva minute, prezenţa electronică şi s-a trecut la votarea membrilor Comisiei de redactare a mesajului. Votarea s-a făcut tot electronic pe acest sistem foarte interesant, pe continente şi pe grupuri de persoane, având în faţă listele cu toţi părinţii sinodali. Fiecare dintre părinţi avea un număr, iar pe acest aparat trebuiau apăsate numerele corespunzătoare, combinaţiile de cifre pe care le avea persoana respectivă, care apoi erau confirmate electronic în aşa fel încât, în foarte scurtă vreme, s-a făcut un clasament cu persoanele care au fost votate.

S-a mers cu votarea până la Europa, urmând ca celelalte continente, în ordine alfabetică şi pe categorii de persoane, să fie votate după-amiază. După acest moment de vot au urmat intervenţiile în plen. Eu am depus deja de ieri la secretariat fişa de înscriere la cuvânt, precum şi textul în format electronic, şi prin bunăvoinţa pr. Cristian Crişan de la Blaj, care este între secretarii Sinodului, am fost cel de-al 9-lea în ordinea vorbitorilor, după un Episcop din Congo, Arhiepiscopul Laurent Monsengwo Pasinya şi înaintea Arhiepiscopului Pierre-Marie Carre din Franţa.

Intervenţia a avut loc în jurul orei 11.14; pot spune că am avut emoţii ca la un examen în faţa Sfântului Părinte şi a 242 de sinodali prezenţi în sală, Episcopi din toată lumea, din toate culturile şi culorile, dar am cerut ajutorul Spiritului Sfânt şi, când am fost anunţat în limba latină de către Cardinalul Preşedinte, mi-am rostit discursul în timp record: a fost cel mai scurt timp, de 2 minute şi 45 de secunde. M-am bucurat pentru că discursul a fost ascultat cu atenţie şi apreciat pozitiv. M-am bucurat de asemenea şi pentru că, pentru întâia oară la acest Sinod despre Cuvântul Divin, pe marele ecran din Sala sinodală şi pe celelalte monitoare, a apărut harta ţării noastre şi steagul României, fie şi chiar numai pentru 2 minute şi 45 de secunde. Sigur că este o mare bucurie a putea vorbi în faţa Sfântului Părinte şi a fi ascultat de către o atât de distinsă audienţă.

Intervenţiile au continuat până la amiază, în jurul orei 12.25, în plen, după care s-a rostit rugăciunea Angelus, şi Sfântul Părinte ne-a dat binecuvântarea de încheiere. Congregaţia Generală a IV-a – Adunarea a IV-a Sinodală – a început la ora 16.30, când au continuat votările pentru Comisia de redactare a mesajului. Numele meu a apărut la Padres Orientales, pentru că eu sunt înlocuitorul Preafericirii Sale Lucian Mureşan, Arhiepiscop Major al Bisericii Greco-Catolice. După votare, la Padres Orientales am fost surprins să văd că au fost 18 voturi care mi-au fost acordate, aceasta însemnând locul al 5-lea în cadrul ierarhiei sinodale.

În continuare, au vorbit părinţii sinodali şi după aceea au fost intervenţii libere. Între cei care au avut intervenţii libere şi ieri şi astăzi este şi Mons. Gyorgy Jakubinyi, Arhiepiscopul de Alba-Iulia, care a avut două intervenţii punctuale foarte interesante. De asemenea, ne-am bucurat pentru că am primit un cadou din partea Secretariatului Sinodului şi anume Biblia poliglotă, tipărită cu ocazia Sinodului despre Cuvântul lui Dumnezeu. Este vorba despre o ediţie care conţine în paralel textul în limba ebraică, textul masoretic, textul în limba greacă – Septuaginta, textul în limba latină – Vulgata şi câte un text în limba engleză, respectiv spaniolă. Este deci o carte destul de voluminoasă, dar care are un conţinut cu totul inedit şi care ne aminteşte de ediţiile primare scrise în mai multe limbi în vremea Părinţilor Bisericii.

Miercuri, 8 octombrie, lucrările sinodale vor începe de dimineaţă pe cercuri minore, vor fi aleşi moderatorii şi relatorii în aceste cercuri. Comisia Prezidenţială a fost invitată mâine la Primăria Romei de către primarul Gianni Alemanno, în semn de omagiu pentru această acţiune cu totul deosebită, care se desfăşoară în Vatican, dar se poate spune că este aici, în Italia, în inima Romei. Ar fi foarte multe de spus despre subiectele abordate, desigur multe sunt sub secret sinodal, de aceea nu voi intra în detalii, voi spune doar că au fost foarte multe subiecte şi o paletă foarte variată de probleme din multe unghiuri de vedere şi la multe nivele, de aceea sinteza lor deja se anunţă foarte dificilă şi spectaculoasă, atunci când va fi necesar să fie elaborat un document pragmatic, pe numere.

* * *

Alocuţiunea Preasfinţiei Sale Florentin, în faţa Sfântului Părinte şi a Părinţilor Sinodali:

Sfinte Părinte, Beatitudini, Eminenţe, Excelenţe, Distins Auditoriu,

Reprezint Biserica Greco-Catolică din România şi mă voi referi la numerele 22, 26 şi 38 din instrumentum laboris. Documentele Conciliului Vatican II vorbesc despre tezaurul Bisericii neseparate, (cfr. OE 1), care trebuie să fie valorificat pentru ca Biserica Catolică să poată respira cu cei doi plămâni ai săi.

De aceea, consider că ar fi de dorit să ne amintim conexiunea care există între Cuvântul lui Dumnezeu şi imnografia bizantină, în particular Canonul Sfântului Andrei din Creta, Canoanele lui Ioan Melodul sau ale lui Ioan Damaschinul şi alte asemenea canoane, precum şi clasicele rugăciuni mariane, Paraclisul şi Acatistul Maicii Domnului, care sunt, practic, un rezumat şi un compendiu teologic al diferitelor fragmente din Sfânta Scriptură, în lectura interpretativă şi aplicativă a Părinţilor Bisericii.

Acelaşi lucru este valabil şi pentru bogata tradiţie a iconografiei orientale, adevărată cateheză vizuală şi compendiu de teologie simbolică, complement al Cuvântului, scrisă de către iconografi sub inspiraţia Spiritului Sfânt, în rugăciune, după tradiţia Bisericii şi prezentată nouă ca şi teologie vizuală, îmbrăcată în forme, culori şi simboluri specifice.

Icoana constituie un posibil ajutor, atât la cateheze cât şi la Lectio divina, mai cu seamă atunci când este vorba de persoane care nu ştiu să citească sau de copii, şi de asemenea pentru rugăciunea contemplativă personală sau comunitară. A se vedea, în acest sens, bisericile orientale pictate în exterior din mănăstirile orientale din estul Europei.

Cuvântul lui Dumnezeu, meditat şi aplicat, se regăseşte şi în limbajul simbolic al artei sacre bizantine la diferite nivele: "Cuvântul proclamat şi ascultat este conţinut în Biblie; construit în forme arhitecturale, deschide porţile Templului; cântat şi reprezentat pe scena ierofanică a cultului, constituie Liturghia; desenat în mod misterios şi oferit contemplaţiei în ’teologie vizuală’ se dezvăluie sub forma icoanei" (Paul Evdokimov).

Permiteţi-mi să-mi exprim bucuria de a vedea şi aici, în Aula Sinodală, privirea maternă a Mariei – Theotokos. Teologia simbolică arată cât de imense sunt perspectivele care se deschid, plecând de la Sfânta Scriptură în Liturghie, pentru a aprofunda credinţa noastră, pentru a transforma viaţa noastră într-o Liturghie cotidiană şi pentru a recupera noi înşine chipul Icoanei după care am fost creaţi. Amin.

+ Florentin

Exprimaţi-vă opinia

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *